Bakercysta

Bakercysta är ett ofarligt tillstånd som drabbar personer med tidigare knäproblem eller reumatiska sjukdomar som reumatoid artrit. Vanligtvis lämnas cystan som sitter på baksidan av knäet, obehandlad för självläkning.

Vem drabbas

Bakercystor drabbar framför allt personer med tidigare knäproblem eller reumatiska sjukdomar som reumatoid artrit.

Symtom

Bursan, som sitter på knäets baksida, svullnar upp till en boll som ibland kan sträcka sig långt ner på underbenet. Svullnaden ger upphov till obehag då den spänner och känns konstig. Ibland kan man även känna smärta. Om svullnaden går sönder så kan det däremot smärta en del. Hela vaden känns då varm, öm och svullen.

Behandling

Bakercysta är i stort sett ett ofarligt tillstånd som visserligen kan behandlas med lokala steroider, men som lika ofta bara lämnas ifred obehandlad. Vanligtvis självläker den. Det kan finnas en risk att cystan återkommer.

Mer information

Bakerscysta är ett specialfall av bursit där en av knäets stora bursor inflammerats och en cysta bildats (cysta=vätskefyllt hålrum).

50 000 starka skäl att bli medlem

Bli medlem!